Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Abonnement met telefoon uitgestelde betaling

Binnenkort wordt er bij de reclames voor nieuwe abonnement met een telefoon de waarschuwing ‘Let op, geld lenen kost geld’ vertoond. De regels voor producten met een uitgestelde betaling gaan hiervoor namelijk gelden. Dit betekent dat er getoetst gaat worden of u uw maandelijkse telefoonkosten wel kan betalen. Is de telefoon ,die bij het abonnement op afbetaling wordt gekocht, meer dan 250 euro waard? Dan wordt dit geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Wat vindt u? Een verbetering of betutteling?

Mobiel duurder dan 250 euro vermeld in BKR

De verandering vloeit voort uit de mislukte gesprekken tussen de minister van financiën (Dijsselbloem) en de telecomsector. Hierdoor behoren abonnementen met telefoon voortaan onder de Wet op het financieel toezicht. Dit zorgt ervoor dat er extra regels komen voor de providers en hierop door de Autoriteit Financiële Marken toezicht wordt gehouden. Naast de vermelding dat geld lenen geld kost moeten ze ook informatie gaan verstrekken over het rentepercentage en worden abonnementen met telefoons duurder dan 250 euro in het BKR vermeld. Dit heeft bijvoorbeeld gevolgen voor de hoogte van de maximaal verkrijgbare hypotheeksom.

Mening van minister Dijsselbloem over regels mobiel bij abonnement

In 2014 bepaalde de Hoge Raad al dat abonnementen waarbij een telefoon zou worden ‘gegeven’ eigenlijk een koop op afbetaling is. Daarom specificeren de providers al bij aanbiedingen van abonnementen met telefoons hoeveel u betaalt voor het toestel en wat de kosten zijn voor de diensten zelf. Volgens Dijsselbloem wilde de telecomsector de prijzen van de telefoons gelijk houden, ongeacht of de telefoon in één keer werd betaald of dat er op afbetaling werd afgerekend. Er zou dan dus geen korting meer worden berekend aan mensen die direct de telefoon betalen. Volgens Dijsselbloem zorgen deze regels voor “een belangrijke bijdrage aan het voorkomen van problematische schulden”. Daarnaast zou het voorstel van de telecomsector volgens de Autoriteit Consument & Markt zorgen voor minder concurrentie.

Mening van de telecomsector over regels mobiel bij abonnement

Uit een brief van KPN, Vodafone, Tele2, T-Mobile en Ziggo aan de Kamer blijkt dat ze hun eigen opgestelde gedragscodes geschikter vinden en dat ze ook instemming zouden hebben gehad van ACM. Dit wordt echter door de minister ontkend. De gedragscode zou volgens de providers voorkomen dat er meerdere abonnementen op één naam kunnen worden afgesloten, om loverboy praktijken uit te sluiten. Ook zou er geen nieuwe abonnement afgesloten kunnen worden als er nog rekeningen van andere mobiele abonnementen openstaan. De telecomsector is van mening dat deze gedragscodes voor de consument beter zijn tegen overkreditering en problematische schulden. 

Ga terug naar mobiele telefonie homepage
Ga terug naar de Consumind homepage
 

Afbeelding: Abonnement met mobiele telefoon uitgestelde betaling van Africa Studio/ Shutterstock.com