Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Smartphone

Met een smartphone kun je natuurlijk bellen, maar ook internetten, berichten versturen, de agenda beheren, spelletjes spelen, telebankieren, het nieuws kijken en nog veel meer. Deze telefoons zijn in feite kleine zakcomputers, waarop je zelf applicaties (apps) kunt downloaden om de functionaliteiten toe te voegen die je graag wilt. Vaak is het ook mogelijk om ze te synchroniseren met Microsoft Outlook, of met andere apparaten, zoals jouw laptop of tablet. 

Bediening van een smartphone

Smartphones hebben een zogenaamd touchscreen; een scherm dat reageert op jouw aanraking. Meestal is dit scherm tussen de drie en de vijf inch. Maar ook stembediening komt steeds vaker voor. Je kunt dan de telefoon gesproken opdrachten geven, die de telefoon herkent door  stemherkenningssoftware.

Besturingssystemen van een smartphone

Iedere smartphone heeft een besturingssysteem om het apparaat te bedienen. Het is afhankelijk van het type smartphone op welk besturingssysteem hij draait. De meest gebruikte besturingssystemen zijn Android, BlackBerry, iOS en Windows Phone.

Applicaties (apps) op een smartphone

Je kunt de functionaliteiten van de smartphone voor een groot deel aanpassen aan je eigen behoeftes, door apps te installeren. Dit zijn speciale programmaatjes (apps) die in een app store gedownload kunnen worden. Sommige zijn gratis, voor andere moet je betalen. Ieder besturingssysteem heeft overigens zijn eigen app store, dus je kunt alleen programma’s downloaden die werken op het besturingssysteem van de telefoon. Als je een Android (o.a. Samsung, HTC, LC) hebt, moet je in de Google Play Store zijn, met een iOS- (Apple) toestel kun je terecht in de App Store en met een telefoon die draait op Windows Phone kun je apps downloaden uit de Windows Phone Store.

Kosten voor een smartphone

Je kunt ervoor kiezen om zelf een smartphone aan te schaffen, maar je kunt deze ook krijgen bij een langlopend abonnement (één of twee jaar). Houd je er dan wel rekening mee dat de prijs van je telefoon verrekend wordt in de maandelijkse kosten van je abonnement.

Als je kiest voor een abonnement, dan moet je goed nadenken over de bel- en databundel die je daarbij kiest. Stel dat je kiest voor 200 belminuten en 500 MB data per maand, dan mag je niet meer verbruiken dan dat. Doe je dat wel, dan bel of internet je ‘buiten de bundel’ en dat is vaak erg duur. Je abonnement moet dus niet te beperkt zijn, maar ook niet te ruim, anders betaal je iedere maand voor belminuten en data die je niet gebruikt.

Providers rekenen overigens alleen data die verbruikt wordt via het 3G of het 4G netwerk. Als je gaat internetten via de WiFi, gaat dat niet van jouw abonnement af. Houd er dus bij de keuze van een abonnement ook rekening mee of je vaak internet als je onderweg bent en geen beschikking hebt over WiFi. Als je goed wilt bijhouden hoeveel je verbruikt, kun je ook een app op je telefoon installeren die het dataverbruik voor je bijhoudt.

Ga terug naar de mobiele telefonie homepage
Ga terug naar de Consumind homepage

Afbeelding: smartphone van MJTH/ Shutterstock.com